למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי המון תודה על הכיוון והעזרה. עזרתם לי מאוד למצוא את המקום הנכון לי ועל כך תבוא עליכם הברכה.
מקסים, חיפה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי, הניתוח שלכם האיר את עיני באופן שלא עשה שום אמצעי אבחון אחר והשיחה לאחר מכן השלימה את הדרך המדויקת שבה אני צריכה ללכת בחיי, הרבה תודה.
מיכל, קיבוץ השיטה
למכון הגרפולוגי, הניתוח שלכם מדוייק ומכוון להפליא!נרשמתי ללימודים בשנה הקרובה
אריק, נס ציונה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי תודה. הניתוח היה מעניין, קולע ומדויק. כמו כן קיבלתי תמונה בהירה יותר לגבי נושאים מסוימים.
ורד, בת-ים
למכון להכוון גרפולוגי-תעסוקתי. תודה לכם על העזרה במיון המועמדים למשרת הניהול. ההשקעה חסכה לנו הרבה כסף וכאבי ראש.
אורית,מנהלת כוח אדם
גרפולוגיה וטיפוסי תורת האניאגרם
האניאגרם היא תורה לאבחון אישיותי. מקורה באפגניסטאן לפני כ-2000 שנה, בין השאר עברה בקרב הסופים (פלג מוסלמי). פילוסוף צרפתי בשם גורדיאף הביא אותה למערב.
האניאגרם של הסופים הוא מסע לתוך העצמי ומביא את האדם להכרה בכוחות המניעים אותו. ידיעה זו מאפשרת לאדם לכוון את עצמו בצורה טובה יותר.
לתורה יש תשעה (אניה זה 9 ביוונית) טיפוסים בסיסיים שכל אחד מוגדר על מעלותיו ומגרעותיו ולכל טיפוס נקודת חולשה מסוימת שמונעת ממנו לראות אפשרויות אחרות. את האניאגרם תרגמה אל גרפולוגיה, גרפולוגית בריטית בשם אושה מולן (usha mullan). היא כתבה לכל טיפוס רמה גבוהה ורמה נמוכה, כשרוב הכתבים נופלים איפשהו באמצע.
הטיפוסים מתחלקים למשולשים שהטיפוסים בהם מתמקדים, מתעסקים או מדחיקים את נושא המשולש:
משולש הרגש מכיל את טיפוס 2 (המרצה- יצירה בעזרת הרגש), טיפוס 3 (הביצועיסט- מדחיק את הרגש לצורך ביצוע) וטיפוס 4 (הרומנטיקן-מחצין את הרגש).
משולש החשיבה מכיל את טיפוס 5 (המדען-משתמש בחשיבה לצורך הגיון, רציונליות), טיפוס 6 (הספקן/החייל- מתבסס על חוקים וכללים) וטיפוס 7 (הנהנתן-מדחיק את החשיבה).
משולש הכעס מכיל את טיפוס 1 (הפרפקציוניסט-מנתב את הכעס לעשייה, לפעולה), טיפוס 8 (הבוס- כובש ומשתמש בכעס כאנרגיה), טיפוס 9 (משכין השלום-מדחיק את הכעס לצורך התפשרות).
כל טיפוס באניאגרם יכול להיות ברמה גבוהה או ברמה נמוכה. ברמה גבוהה, הוא מתחבר לאיכויות, ליתרונות של טיפוס אחד וברמה נמוכה הוא מתחבר לחסרונות, לבעיה של טיפוס אחר. למשל טיפוס 8 (הבוס) ברמה גבוהה מתחבר לנתינה ולחיבור הרגשי של טיפוס 2 (המרצה) וברמה נמוכה הוא מתחבר להסתגרות ולחשדנות של טיפוס 5 (המדען)- הדבר מגולם בדיאגרמת האניאגרם על-ידי חצים. מכל טיפוס יוצא חץ המגיע אל טיפוס אחר (איך יתנהג הטיפוס ברמה נמוכה?) ולכל טיפוס נכנס חץ המגיע אליו מטיפוס אחר (איך יתנהג הטיפוס ברמה גבוהה?).
בנוסף לכל טיפוס יש כנפיים שהם הטיפוסים שלידו. למשל טיפוס 5 עם כנף 4 (המדען עם כנף של רומנטיקן) הוא גמיש יותר בחשיבתו, נגיעה לעולם הרגש. מאידך טיפוס 5 עם כנף 6 (המדען עם כנף החייל) מאופיין עם יותר מחוייבות חברתית, הקשבה לאחרים ועוד.
דוגמה נוספת- טיפוס 6 (הספקן) הוא טיפוס ששייך למשולש החשיבה. ברמה גבוהה מקבל את התכונות החיוביות של טיפוס 9 (משכין השלום) ואז לומד לא לייחס לאחרים את הבעיות של עצמו, לומד לסלוח, להיות נינוח, לסמוך על אחרים. לא עומד כל הזמן ומתגונן מול אויבים. ברמה נמוכה הוא מקבל את התכונות השליליות של טיפוס 3 (הביצועיסט, המצליחן)- מאשים את כל העולם, מוצא פגמים באחרים, ביקורתי מאוד.
הכנפיים של טיפוס 6 הם כנף 5 (המדען)-די נפוץ ואז הם טיפוסים עם גישה מעמיקה, ידענית, חרוצה. מאוד מתאים למחקר. או כנף 7 (הנהנתן) ואז החיים יותר שמחים, אופטימיים (הכנף הזו לטיפוס 6 די נדירה).
טיפוס 1- הפרפקציוניסט
תכונות- חתירה לשלמות ומצוינות בכל תחום. פחד מאי-שלמות, מלא לעשות דברים עד הסוף. בבסיס אותו אדם יש הרבה כעס ואת הכעס הזה הוא מתעל לעבודה. מפחד לא להיות הכי טוב. ה"להיות בסדר" הוא מבחינת עצמו-אם ימלא בדייקנות כל מטלה שהוא לוקח בחיים, הוא ירגיש טוב. הצלחה במטלות מביאה לו את הביטחון. הפרפקציוניסט רציני, שקול, מחושב, אחראי, שמרני, פסימי., מסתגלים לאט, נפתחים לסביבה לאט. הם נוטרי טינה, שתלטנים וקנאים. מאופקים אבל נוטים להתפרצויות כעס די חזקות. אנשי אירגון מעולים, צפויים ודייקנים. זקוקים להרגיש שליטה בחייהם ובחיי האנשים הקרובים אליהם. הם בעלי כושר התמדה, קפדניים. נצמדים לרכוש-אוגרים חפצים, מחושבים בהוצאת כספים. מתאימים לעבוד במקצועות ריאליים שדורשים גישה אחראית וזהירה-עניני כספים, משפט, מחקר, תיכנון לטווח ארוך. פחות טובים במקצועות שדורשים גמישות. ההבדל בין טיפוס 6 (הספקן) לטיפוס 1 הוא שטיפוס 6 זקוק למסגרות, זקוק ליציבות וביטחון (כמו טיפוס אדמה בפלנטרית)
ואילו טיפוס 1 יותר נמצא עם עצמו.
הטיפוסים המתאימים לפרפקציוניסט האנגרמי הם מזל בתולה באסטרולוגיה, אצל אודם זה משהו בין הטיפוס הרציונלי לטיפוס האוטיסטי, אצל פרויד מדובר באנלי הלבן (הנקי, האוגר)-סופר-אגו חזק, אצל לה סן הכי קרוב הוא הטיפוס הפגמטי. בפלנטרית מדובר בתערובת של טיפוס סטארן וטיפוס אדמה.
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של הטיפוס הפרפקציוניסטי הם תמונת אירגון חזקה. אחריה הצורה ובסוף התנועה (ככל שהכותב ברמה נמוכה יותר, כך האירגון יהיה נוקשה יותר). גודל הכתב בינוני (ומתקטן ככל שיורדת הרמה). כתב עם נטייה שלדית, בעל אותיות סגורות. זווית ישרה או ימנית קלה. כתב נוטה לקצבי מאשר שטפי. כתב לא מחובר או בעל חיבורים מעטים. דיוק בסימני הפיסוק, חתימה פשוטה, קריאה ובמידה גדולה תואמת לכתב. ברמה נמוכה אנחנו נראה אירגון מאוד נוקשה, כתב קטן מאוד ואפילו זעיר, הפרשי אורך מאוד גדולים (פער בין רצוי למצוי, חסרה הרמוניה פנימית), לחץ אל שטפי חזק מאוד עם קו חד, כתב זוויתי, קמרונים מכווצים, צלצלים, זווית ישרה או שמאלית, קצב זוויתי, חתימה מסובכת (חשדנות, אי אמון), אותיות מוצלבות וקווי כיסוי.
טיפוס 2- המרצה / המסייע
תכונות- צריך להיות אהוב ומקובל על כולם. צריכים שאנשים יזדקקו להם. מאוד קשובים לצורכי אחרים, הרבה פעמים על חשבון הצרכים שלהם עצמם. קל להם לעזור אך קשה להם להגיד שהם צריכים עזרה. נקודת התורפה שלהם היא הצורך באהבה. התעלמות או חוסר מודעות ל"מי אני?" ו"מה אני רוצה באמת?". לכן לאורך השנים מתפתחת אישיות מזויפת (כי כל הזמן עסוקים בריצוי אנשים אחרים). דימוי עצמי פגיע ומטושטש. הם טובים מאוד בלייעץ לאחרים, לעודד, לחזק, לגלות אמפטיה, להתאים את עצמם לאחרים אבל הם בורחים מעצמם. מאוד משתדלים לא לפגוע באחרים, להתרחק מתחרות וויכוח. יוצרים קשר עם אנשים על-ידי פתרון בעיותיהם ואם לא מצליחים, מרגישים רגשי אשם. עלולים להגיע לאפיסת כוחות כי לא יודעים להגיד "לא". הם בעלי קסם אישי.
ברמה גבוהה בעלי חוש פסיכולוגי וטיפולי ומכירים בערך עצמם, מסוגלים לחיות לבד ולא זקוקים כל הזמן לאישור מאחרים. ברמה נמוכה לא יציבים רגשית, מניפולטיביים, הם מתחשבנים על העזרה שלהם ונוטים להתפרצויות זעם כשלא זוכים להוקרה בעקבות עזרתם. נוטים לחוש תחושת קורבן, סובלים מהיסטריה. לעיתים עוזרים לאחרים שלא צריכים עזרה וכך מונעים מהם עצמאות ופריחה.
מתאימים מאוד לתחומים טיפוליים (חשוב להם שהמטופל יהיה מרוצה), בדר"כ לא מתאימים להיות מנהלים כי קשה להם להפריד בין עסקים לרגשות או להעמיד אנשים במקומם. הכוונה מקצועית טובה לטיפוס המרצה היא למשל ללכת לכיוון של עבודה סוציאלית.
מתאימים לטיפוס סופראגו ואגו מבחינת פרויד, רגש מוחצן ומחוברים לצד של האנימה אצל יונג, הכי קרוב אצל אודם זה האינטגרטיבי. ונוס עם קצת יופיטר בפלנטרית.
מאפייני כתב- ברמה גבוהה יש עריכה טובה, גמישה ולא נוקשה מידי. איזור מרכזי מודגש, קו עבה, ריבוי קערות וקערות קדומיות (אותיות ישרות מקבלות קערות), זוויות מקבלות ריכוך, רוחב משני, כתב מחובר, כתב שטפי, הדגשה קלה באות הראשונה, חתימה דומה לטקסט, הרמוניה יפה בין תנועה, אירגון וצורה.
ברמה נמוכה כתיבה מלאכותית (כתב "פרסונה"- אי מתן תשומת לב לצרכים אישיים), כתב מאוד יפה (צורה על חשבון תנועה), היימנות (הליכה ימינה של אותיות שמראות על קטנוניות, התחשבנות), פלישות קטנות בין אות לאות (התערבות בחיי אנשים אחרים, סוג של השתלטות), חתימה מלאכותית, העריכה דחוסה (אין חופש, אין גמישות), פופאל גבוה (4A עד 4B).
טיפוס 3- המצליחן / הביצועיסט
תכונות- השאפתן, המצליחן. תמיד צריך להיות במקום הראשון. צריך להרשים. אוהב ללבוש מותגי יוקרה. מונע ממה שחושבים עליו בחוץ. העולם כתחרות והוא תמיד צריך להיות מספר אחד. חושש שמישהו אחר ישיג אותו (זו נקודת התורפה שלו). טיפוס אנרגטי, מקרין ביטחון עצמי, לא מפחד מאתגרים, יכולת עמידה בקשיים, אופטימיות, קסם אישי וכריזמה. ברמה גבוהה ירצה לשרת את החברה ולא נטו להצליח על חשבון אנשים. ככל שהרמה יותר נמוכה, המטרה מקדשת את האמצעים גם תוך כדי רמיסת אנשים ורמייה.
תשוקתי עד סנגווני בלה סן, אנשי חישה וחשיבה אצל יונג, בפלנטרית יש בהם מיופיטר, מארס, אדמה ומרקורי. ככל שרמה גבוהה יותר יהיה בהם יותר ירח.
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס המצליחן הם לחץ חזק, פופאל בדרגה 4. ברמה בינונית ונמוכה רואים כתב פרסונה, דגש חזק על הצורה, על הרושם, כתב נפוח עם הרבה קישוטים, לולאות מסולסלות, צלצלים, פלישות ממילה למילה, מאות לאות. ברמה גבוהה הכתב מקבל יותר אוויר, הרבה פחות פרסונה. הוא מהיר יותר, פחות נפוח, גודל בינוני עד גדול.
טיפוס 4- הרומנטיקן / הדרמטי / האינדיבדואליסט
תכונות- מחפש ייחוד, הפחד שלו הוא להיות כמו כולם, שחייהם יהיו חסרי משמעות. השקפת עולם תיאטרלית ודרמטית. נקודת התורפה היא הצורך להוכיח לכולם שהם הכי מיוחדים. דמיון עשיר ומפותח, אינדיבידואליזם, רגילים להיות לבד, לסמוך על עצמם, מחפשים תחום עיסוק ייחודי שבו יטביעו חותם אישי. מחוברים לאמנות, יצירה, תרבות, אסתטיקה. נוטה לחיטוט עצמי וכשהוא חש שאינו מספיק יצירתי, נופל לתקופות שלה הסתגרות, התבודדות ודיכאונות. קנאים, פוחדים מנטישה. כושר ביטוי ושנינות, קסם אישי וכריזמה, נכונות לקחת סיכונים ולהעז. קשה להם לעמוד בלוח זמנים.
כיוון עצבי בלה סן, אינטואיציה ומסייעת רגש ביונג (החישה הכי חלשה). בפלנטרית יש שמש (אינדיבידואליזם, מעוף, יצירתיות), ירח (דמיון, אינטואיציה והעדר פרקטיות), מרקורי (יכולת אילתור, המצאה, זריזות ושנינות), וונוס (מודעות לאסתטיקה, טעם מעודן ואהבת האמנות.
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס הרומנטיקן הם ברמה גבוהה לחץ חלש, נייר מאוורר-הרבה לבן, כתיבה זורמת, כתב מהיר, מקורי מאוד. קו דק, ריבוי שיפודים, איזור עליון מפותח, שורות עולות, קריאות סבירה, חתימה בדר"כ מאוד פשוטה, לעיתים מקוצרת ולפעמים בעלייה. ברמה נמוכה איזור מרכזי בעייתי-קטן, משתנה ויכול להיעלם (דימוי עצמי נמוך), ריבוי סיבוכים שמקשים את הקריאות, קמרונים (הסתגרות, הפנמה), חוטים של התפלספות יתר. לחץ קל ומשתנה עם חילול תיכון. הרבה הימנות (הסתגרות, התבודדות). קווי כיסוי, הצלבות, איזור תחתון חסר. מרווחים גדולים לא קבועים בין האותיות (קושי להחליט, חיים בתוך פרשת דרכים מתמדת), חתימה עם לולאות אשר שונה מאוד מהטקסט (יכולה להיות גדולה ומסובכת).
טיפוס 5- החוקר / המדען / המשקיף מהצד
תכונות- ככל שיש לי יותר מידע, כך אני יותר בטוח. צובר ידע ועובדות. פחד לא לדעת, פחד להישאר בלי מספיק נתונים ועובדות. יסודי, אינטלקטואל, בעל כושר התמדה, ברי סמכא בעניין שלהם, מחושבים, שיטתיים, זהירים בקבלת החלטות, לא מושפעים בנקל, כישורים חברתיים לא מפותחים במיוחד, בעיה לתת. ברמה נמוכה מסוגרים וחשדניים. לא נוטים אמון, לא מצטיינים בטאקט, קמצנים, פאסימיים, בעלי נטיות פרנואידיות.
מתאימים לטיפוס הרציונלי עם קווים אוטיסטיים אצל אודם, טיפוס חשיבה מופנם של יונג, בפלנטרית- סטארן (העמקה, סגירות רגשית), ירח (לא חברתי, מתבודד, תימהוני, חשדן), שמש (ברמה גבוהה-חשיבה בפרספקטיבה רחבה). אצל פרויד הוא הטיפוס האנלי (שומר בפנים) וטיפוס סופראגו חזק. אצל לה סן הכי מתאים זה הטיפוס הפלגמטי (פעיל, לא רגשי וסקונדארי).
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס החוקר הם כתב קטן, לחץ קל, כתב דק, כתב שלדי מינימליסטי. צורות נפוצות-זוויות וקמרונים. הדגשת איזור עליון בכתב. מהירות כתב בינונית, כתב מופרד. זווית ישרה ולעיתים נטייה לשמאל (ככל שמופנם ומאופק יותר), מרווחים גדולים-הרבה לבן (מעיד על אינדיבידואליות וחשיבה הגיונית), ככל שהרמה נמוכה יותר, כך כתב היד יותר נוקשה וזוויתי.
טיפוס 6- החייל / הספקן
תכונות- פוחד מאי-וודאות. מחפש חיים יציבים, בטוחים, תחום שיש בו כללים מקובלים. נאמן למערכת, למסגרת. פחד ממה שמעורפל, לא ברור, מכללים לא מוגדרים.
העולם כמקום מאיים, ספקנות רבה. אוספים כל הזמן אינפורמציה, בודקים דברים. מאופיינים בפאסימיות ומכינים את עצמם לשיבושים. לוקחים את כל העולם על כתפיהם. מפחדים להתחיל משימה מכיוון שהיא נראית להם גדולה ובלתי אפשרית. ברמה גבוהה אחראיים, רציניים, פרקטיים, חרוצים, עקביים ומתמידים. הם לא מפחדים מעבודה קשה. יודעים לשתף אחרים ולשחרר. נותנים אמון. ברמה נמוכה הם דרוכים מאוד, מתוחים, ביקורתיים, נוטים לחוש מקופחים, נוהגים להאשים אחרים בקשיהם, בעלי נטייה פרנואידית, בעיות פסיכוסומטיות ונטייה להתקפי חרדה ודפרסיה. קונפליקט בין רצון להשתייך מצד אחד ולבין חשדנות מאידך. קשה לו לתת אמון אבל כשנותן זה נאמנות עצומה (כנראה בעקבות חשיפה לאי-עקביות בהתנהגות הוריו אליו בגיל הילדות ולכן גם מאופיינים בחרדת נטישה). נוטרי טינה, בעלי זיכרון לטווח ארוך. זקוקים למסגרת שתשרה עליהם ביטחון. שקטים אבל כשהם מתפרצים, זו רעידת אדמה. מסתגלים לאט. יכולים להיות מרדנים מצד אחרים ומאוד צייתנים מצד שני (מאוד לקראת ומאוד נגד). מתאימים לעבוד בעבודה שדורשת עבודה מעמיקה-מחקר, רפואה פנימית (לא פלסטית), משטרה ועוד.
מתאימים לטיפוס סנטימנטלי של לה סן, טיפוס חישה/חשיבה מופנם של יונג (הכי מאיים עליהם זה אינטואיציה), אצל אודם ישנם קווים רציונליים וקווים רפורמטורים, בפלנטרית יש אדמה (מעשיות, צורך בביטחון, צורך בסביבה מוכרת), סטארן (יסודיות, אחריות, עומק, שמרנות), מרס (מתח, עקשנות, התפרצויות) וברמה גבוהה גם וונוס (הרצון להשתייך, להגן, ביתיות).
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס החייל הם לחץ בינוני עד חזק-לעיתים עד 4B של פופאל (דריכות). איזור מרכזי מודגש (יומיום חשוב, שגרה, לא לרחף ולהיות ירח), איזור תחתון מודגש (הצורך בביטחון, יסודיות, ירידה לפרטים), מאידך גם איזור עליון טוב. זווית ישרה או ימנית קלה, שורות ישרות, קווי כיסוי. מאפייני כתב בדרך כלל אחידים. כתב איטי, תמונת אירגון טובה. חתימה פשוטה.
ברמה נמוכה הלחץ מתחזק (ככל שהלחץ חזק יותר, הרמה נמוכה יותר), יש יותר זוויות ופחות קערות. כתב לא מאוורר, פלישה בין שורות, בין מילים ובין אותיות (בגלל תלותיות-התערבות ורצון לשלוט בחיי אחרים), לעיתים עוויתות בכתב (לחץ פרע שטפי-איבוד שליטה, אי חלוקת אנרגיה בצורה נכונה). נקודות קניין (נקודת לחץ מוגברת במקום מסוים-מעידה על עקשנות, שמרנות, קיבעון).
טיפוס 7- הנהנתן
תכונות- אוהבי החיים הטובים. החיים נועדו כדי למצות אותם עד תום. טיפוסים אופטימיים שיודעים למצוא את המהנה והכיף. בורחים ממחויבות ומקושי בחיים. הטיפוס הנהנתן תופס את העולם כמקום שיש בו קשיים ומנסה להימלט מהם, מהצד הבעייתי של החיים, על-ידי נהנתנות, עיסוק בדברים קלילים. הם מקרינים אופטימיות וקסם אישי והם מסתגלים במהירות לסביבה. יש בהם מידת קלה של מרדנות והם לא מפחדים ללכת אל מול הזרם. מתלבש אסתטי, לבוש עדכני וראוותני. יודעים להפוך את חייהם לדרמה מרתקת.
ברמה הגבוהה הם ידידותיים, נדיבים, משדרים התלהבות ויודעים להלהיב, אופטימיים, בעלי יכולת נתינה ומאופיינים בהעזה ויצירתיות. הוא לומד במהירות, תוך כדי עבודה. לא נבהלים כשהם בדאון, מבינים שזה חלק מהחיים. ברמה נמוכה הם זקוקים לתשומת לב תמידית, אגוצנטריים (מרוכזים בעצמם), שטחיים, רודפי תענוגות כחיפוי על ריקנות פנימית. קשה להם לדחות סיפוקים. ההנאה קודמת לחובה. המשמעת העצמית חלשה.
מתאימים לטיפוס הכולרי של לה-סן, טיפוס רגש-אינטואיציה מוחצן של יונג (יש בהם גם חישה-מעשיות ואנרגטיות), הטיפוס האורלי של פרויד (אוהבים לאכול, לדבר), אצל אודם הם בין הטיפוס האינטגרטיבי לטיפוס האימפולסיבי עם נטייה נרקסטית (ככל שהרמה נמוכה יותר, ההתרכזות בעצמם עולה). בפלנטרית הם הכי מתאימים ליופיטר (נהנתנות, החצנה, חברותיות ומעט אגוצנטריות). יש בהם גם מרקורי (קלילות, כושר ביטוי, כושר הסתגלות ויכולת תימרון), וונוס (יופי, אסתטיקה, צורך בהכרה ובאווירה נעימה) וירח (מבט קליל על החיים, חוסר מחוייבות).
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס הנהנתן הם כתב גדול, עגול, רחב ומהיר. לחץ בינוני חזק (קו עבה), זווית ימנית, רוחב משני, כתב מחובר. מעבר לקערות, יכולים להופיע בכתב זוויות שמראות על כוחות שיכול לנצל אותם). אות ראשונה המילה מודגשת, חתימה גדולה, בולטת ומודגשת מלמטה. לעיתים קיימים קונוסים גדלים במילה (הצורך לדבר). ברמה נמוכה הצורה משתלטת (פרסונה)-קיימים יותר קישוטים, צלצלים, סלסולים (חיצוניות, רושם), קישוטיות מוגזמת, עריכה פולשנית (פחות מרחב לאנשים אחרים), נטייה להגזמות בגודל הכתב ובגודל החתימה.
טיפוס 8- הבוס
תכונות- מחפש עוצמה וכוח. רואה את החיים כמאבק הישרדות. אסור להיות חלש כי החלש נרמס. כוח בשבילו זה מעמד וכסף. ברמה גבוהה הוא לוחם צדק, ברמה נמוכה הוא איובי-זאבי. הפחד זה להיראות חלש ולהזדקק לעזרה.
אימפולסיבי וברמה נמוכה איובי-זאבי אצל אודם, חישה מוחצן אצל יונג, הכי קרוב לטיפוס הסנגווניי אצל לה סן, moving against אצל הורני, בפלנטרית הוא נמצא במחסור של ירח וונוס, בעיקר מרס (לחימה, אומץ), שמש (ברמה גבוהה, לחימה אידיאולוגית), יופיטר (הצורך במעמד ויכולת להוביל אחרים).
מאפייני כתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של טיפוס הבוס הם לחץ כתב חזק, כתב מהיר, קו עבה וחושני (מחובר לחלק הנהנתני). קיימים גדמים מוזזים (חוסר גמישות), כתב מחובר (אסוציאטיביות, יכולת לעשות קומבינות, יכולת אילתור), איזור אמצעי ותחתי מפותחים, אות ראשונה מודגשת, חתימה גדולה, קונוסי מילים גדלים (סימן של מהירות).
ברמה נמוכה כמו האיובי-זאבי של אודם, לחץ חזק (4B עד 5 בפופאל), אנרכיה אירגונית, ריבוי זוויות חדות ותוקפניות, קווי כיסוי, הרבה פלישות, כתב לא קריא, אין שמירה על מרווחים וסימנים גרפיים לא יציבים.
טיפוס 9- משכין שלום
תכונות- פוחדים ויעשו הכל כדי לברוח מקונפליקטים ועימותים, ממאבקי כוח. מחפשים את ההרמוניה, השלווה והאחווה. מתפשרים ולא מגיעים למיצוי הפוטנציאל האישי כי לצורך כך צריך גם להיאבק, לכן חיים בפשרה ובבינוניות.
מקדישים יותר זמן לאחרים וצרכיהם מאשר לעצמם. טובים בלעזור להגשים את יכולות האדם האחר ולא את היכולות שלהם. מנסים להתמזג, להיות מותאמים לסביבה, לא להתבלט ו"לעשות גלים". נוטים להדחיק כעסים, מה שיכול לגרום להם לתופעות פסיכוסומטיות ועל מנת להימנע מכך הם בורחים לעשייה פשוטה ולא משמעותית אשר לא דורשת התמודדות נוקשה. הוא משקיע הרבה בפרטים קטנים ולא יעילים שלא מקדמים אותו ומתעסק בעשייה לא פרודוקטיבית. חסרה לו משמעת עצמית. הם בעלי סף כאב נמוך.
ברמה גבוהה הם מסתגלים לסביבתם מהר. בעלי פרספקטיבה רחבה וגמישה, בעלי מזג נוח, יודעים להקשיב, מעודדים, אופטימיים וסבלניים (כמו השמש בפלנטרית). הם בעלי יכולת ייעוץ מצויינת.
ברמה נמוכה הם בעלי מודעות נמוכה ליכולות ולצרכים האמיתיים שלהם. מתפשרים עליהם בשביל לא להגיע לחיכוכים, מתקשים לקבל החלטות, נוטים ליפות את המציאות וזקוקים לדרבון תמידי (כמו הירח בפלנטרית).
ההבדל בינו לבין טיפוס 2 (המרצה) הוא שהמרצה רוצה שיאהבו אותו אבל יכול להיות שאפתן, לרצות להצליח. טיפוס 9 רוצה שקט, לא למשוך תשומת לב ומוותר על ההצלחה שלו בגלל שצריך להילחם וצריך מרפקים.
הם צריכים להכיר בכעס המודחק וללמוד לתת לו ביטוי בדרך אסרטיבית. ללמוד להגיד "לא". להכיר ביכולות שלהם ובעזרת משמעת עצמית למקד את האנרגיה לכלל עשייה משמעותית. הם גם צריכים ללמוד יותר להיות ממוקדי מטרה, להתמקד עם משמעת עצמית בדברים הנכונים.
מתאימים לאינטואיציה מופנם אצל יונג, טיפוס אורלי חלש ואגו נסוג אצל פרויד (טיפוס שמוותר, כנוע), טיפוס לקראת אנשים אצל הורני, אצל אודם אפשר להגיד שהם בין נרפה לאינטגרטיבי, בפלנטרית הם ירח (יכולת לקבל דברים בלי לשפוט, תלותיות והיעדר מעשיות-נטייה להעביר את החיים בשינה), שמש (9 ברמה גבוהה-השמש נותנת את שיקול הדעת, את הפרספקטיבה הרחבה, הסובלנות ונקודת המבט הפילוסופית על החיים, כמו כן את הפרטיות) וונוס (דיפלומטיה, אדיבות, נטייה לרצות, אינטואיציה וחיפוש הרמוניה).
מאפייני הכתב- מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של משכין השלום הם ברמה גבוהה יש לטיפוס 9 מתח כתב טוב (סביב 3 פופאל, ברמה הנמוכה המתח יורד ל-2 ואפילו 1), כתב מאוורר (הרבה לבן בדף-טיפוס אינטואיטיבי, צריך הרבה שקט), גודל הכתב בינוני עד קטן, צורת אותיות פשוטה וגמישה ללא זוויות (הזוויות מתעגלות), קיימים שיפודים וחוטים (אינטואיציה, תפיסת דקויות, היעדר עקשנות ונוקשות-הנוקשות והעקשנות מתגלמות בגדמים), פולימורפיה בכתב (נכונות לקבל שינויים ולקבל אחרים)-הרבה קערות ואותיות שנשארות פתוחות. זווית הכתב היא ימנית, החתימה פשוטה ויש נטייה לתת לשם המשפחה בחתימה מקום מרכזי יותר.
ברמה נמוכה, דרגת המתח היא 1-2 של פופאל, לחץ קל מאוד עם חילול תיכון, הרבה יותר לבן על הדף (מקשיב לכל העולם ולא מדבר-ככל שיש יותר תפוסה של הכתב בדף, כך האדם יותר ממרכז את עצמו ופחות משאיר מקום לאחרים). האיזור האמצעי לא יציב (משמעת פנימית בעייתית), מהירות איטית ולא יציבה (משתנה), מהלך שורות גלי, איזור עליון גבוה. אירגון, קריאות ועריכה בעיתיים (הזנחה של הצורה-משדר פאסיביות).