למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי המון תודה על הכיוון והעזרה. עזרתם לי מאוד למצוא את המקום הנכון לי ועל כך תבוא עליכם הברכה.
מקסים, חיפה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי, הניתוח שלכם האיר את עיני באופן שלא עשה שום אמצעי אבחון אחר והשיחה לאחר מכן השלימה את הדרך המדויקת שבה אני צריכה ללכת בחיי, הרבה תודה.
מיכל, קיבוץ השיטה
למכון הגרפולוגי, הניתוח שלכם מדוייק ומכוון להפליא!נרשמתי ללימודים בשנה הקרובה
אריק, נס ציונה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי תודה. הניתוח היה מעניין, קולע ומדויק. כמו כן קיבלתי תמונה בהירה יותר לגבי נושאים מסוימים.
ורד, בת-ים
למכון להכוון גרפולוגי-תעסוקתי. תודה לכם על העזרה במיון המועמדים למשרת הניהול. ההשקעה חסכה לנו הרבה כסף וכאבי ראש.
אורית,מנהלת כוח אדם
הפוטנציות של אודם בתורת הגרפולוגיה
טיפולוגית אודם היא טיפולוגיה מתורת הגרפולוגיה מכילה תשעה טיפוסים (א'-ט'). כל הטיפוסים מופיעים אצל כל אדם, אך הדומיננטיות שלהם שונה (יש טיפוס שהוא יותר דומיננטי מהשאר).
הטיפוסים מבוססים על שלוש זוויות הכתיבה-זווית ימנית (טיפוסים א'-ג'), זווית ישרה (טיפוסים ד'-ו'), זווית שמאלית (טיפוסים ז'-ט'). בנוסף אודם הדגיש את חשיבות התנועה, העיצוב הצורני והארגון על הדף.
כל טיפוס כתיבה מייצג "פוטנציה", מלשון פוטנציאל- הפוטנציאל של האדם לכתוב באופן המשייך אותו לטיפוס כזה או אחר. כל טיפוס כתיבה מייצג תסמונת (קבוצת סימנים) אחידה שיש בה סימני הצורה, התנועה והארגון.
הטיפוסים של אודם הם:
א. הטיפוס הנרפה
עצל, אוהב בטלה ורשלן. קיים אצל כל אדם במידת מה.
תכונות- הגשמה עצמית, אדישות מחשבתית ומעשית, חוסר מוטיבציה ומרץ, ביטחון עצמי נמוך, הססן, חסר עמוד שדרה, מחפש נוחות, במצבי מצוקה, לא נאבק אלא משלים ואדיש, אינו מתערב ואינו רוצה שיתערבו לו, נוטה להיות תלותי. מסוגל לתפקד בעבודות סיעוד וברמה גבוהה אפילו בשירה.
מאפייני כתב - מאפייני הכתב מבחינת גרפולוגיה של הטיפוס הנרפה הם זווית חדה ותנודית. כתב לא קריא. אזור עליון/תחתון/אמצעי קצר ותנודתי. הפרשי אורך קטנים בין האזורים. כתב איטי. כתב פרוד. לחץ כתב בצקי ונשפך. רווח בין אותיות/מילים/שורות תנודתי. מהלך שורות יורד/מתפתל. שולי התחלה חסרים, שולי סיום רחבים. אין תיקוני כתב (אין לו כוח לתקן, לא חשוב לו). צורות כתב (קערה, קמר, זווית) רפות. כתב משתנה ותנודתי.
ב. הטיפוס האינטגרטיבי
הבאה לידי שלמות אחת, האחדה. רצון לחיי הרמוניה ואיזון רגשי וחברתי.
תכונות- שופע מרץ, מגשים, חברותי, אוהב אתגרים, אמפתי, כנה, מתחבר בקלות, אם פוגעים בו-עובר לסדר היום ולא נוטר טינה, מסתגל, מאוזן, פרקטי, כוח עמידה מול קשיים חיצוניים, חריצות, דינמיות, יוזמה. מתאים לתפקד כמנהל, איש שיווק, איש ציבור, עורך דין, רופא, עובד סוציאלי, אחות או גננת.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס האינטגרטיבי מבחינת גרפולוגיה הם זווית חדה וסדירה. כתב קריא וברור. איזורי הכתב מפותחים בעלי הפרשי אורך בינונים עד גדולים. כתב מקושר (3-4 אותיות). אזור תחתון גדום ואזור אמצעי/עליון משופדים (גידום מראה על כוח עמידות). לחץ כתב חזק אך משתנה (ניצול אנרגיה נכון). רווח בין אותיות/מילים/שורות בינוני והרמוני. שולי התחלה ישרים, בינוניים ומתרחבים, שולי סיום הולכים ונעשים צרים. מהלך שורות ישר, עולה וקעור. צורות כתב דינמיות. כתב סדיר וריתמי בעל תיקונים לשם הבהרת הקריאות.
ג. הטיפוס האימפולסיבי
נטייה להתפרצות ולהתרגשות, מינון נמוך של שליטה ודחפים חזקים.
תכונות- סערה פנימית, חוסר מנוחה וחוסר יציבות, חוסר סבלנות, פזיזות, זקוק לחופש, קשה לו לתפקד במסגרת מגבילה, מאוד שאפתן ולכן בתחרות כל הזמן, תגובותיו בלתי צפויות, מצבי רוח מתחלפים, יוזם, מאלתר, בעל כושר ביטוי קולח, מהיר בתפיסה וחשיבה.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס האימפולסיבי מבחינת גרפולוגיה הם זווית תנודתית. כתב קריא עד לא קריא. איזורי הכתב תנודיים כתב מקושר (יותר מ-5 אותיות). לחץ כתב פראי וחסר שטף. רווח בין אותיות גדול, רווח בין מילים קטן (מילה בתוך מילה), רווח בין שורות קטן (פלישות לתוך השורות). שולי ראש, בסיס, התחלה וסיום חסרים. תנועתיות פראית, סוערת ומתפרצת. תמונת כתב לא איכותית.
ד. הטיפוס הרציונאלי
נבון, שכלי, מבוסס על התבונה והגיוני.
תכונות- גישתו לזולת עניינית, פועל לפי כללי החברה, משתף פעולה, הגון, שומר סוד. זקוק לעולם צפוי וברור ומתקשה לעכל שינויים. חשיבה אנליטית ולוגית המנסה להבין המציאות ולפרקה למרכיביה. בעל שיפוט אובייקטיבי, אמין ובעל כושר ריכוז. יודע להיות ממוקד ולנצל משאביו נכון, אחראי, עקבי ומתמיד.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס הרציונלי מבחינת גרפולוגיה הם זווית ישרה וסדירה. כתב קריא וברור. איזור עליון גבוה, איזור תחתון ארוך, איזור אמצעי קטן עד בינוני וסדיר. כתב מופרד או מקושר עד 2 אותיות. לחץ כתב קצוב (ניצול אנרגיה נכון). רווח בין אותיות קטן, רווח בין מילים ושורות בינוני עד גדול. שולי ראש ובסיס גדולים. שולי ימין ושמאל צרים וישרים. תנועתיות מתונה, מבוקרת וקצובה. מהלך שורות ישר וסדיר. כתב לא חוטיות (במקום יש קמר). כתב סדיר.
ה. הטיפוס האוטיסטי
נטייה לראות דברים מתוך הרהורי לב ולא כפי שהם במציאות, מחשבה מופנמת. יכול להתפתח מטראומה או חברה קפדנית.
תכונות- ניתוק וחוסר שייכות לסביבה, מופנמות, קיבעון רגשי, סובייקטיביות, צר בראייתו ומתקשה לקיים תקשורת עם הסביבה, חי בבדידות, בורח מהמציאות ומחפש מפלט בעולם רוחני של מיסתורין. מסגל לעצמו התנהגות מוקפדת שבה הוא מחניק את חיי הרגש. נראה סנוב ומתנשא. כפייתי. יכול להצטיין בדיוק מתמטי.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס האוטיסטי מבחינת גרפולוגיה הם זווית ישרה ובלתי סדירה. כתב מכווץ וקשה לזיהוי. איזור עליון גבוה עד מופרז, איזור תחתון קיצוני וארוך, איזור אמצעי קטן. הפרשי אורך קיצוניים. גידום בשלושת האיזורים (חוסר גמישות). כתב מופרד ואפילו מתפורר. לחץ כתב חסר שטף, נוקשה ומחורץ. רווח בין אותיות קטן, רווח בין מילים ושורות גדול עד מופרז. שולי ראש ובסיס גדולים ומופרזים. שולי ימין ושמאל רחבים וישרים. תנועתיות נוקשה, קפואה ומאובנת. מהלך שורות ישר עם מדרגות יורדות. צורת אותיות מכווצת. סדירות בכתב מסורגת.
ו. הטיפוס הנרקיסיסטי
אהבה עצמית מופרזת. מתפתח מחמת סביבה מפנקת ונותנת, חוסר קבלה מהסובבים, כדרך לעקוף חוסר התמודדות.
תכונות- אגוצנטריות, רברבנות, מבליט את יחודו, דימוי עצמי מנופח, חושב שהוא מרכז העולם, מצפה לקבל ללא השקעה ומאמץ ועוקף קשיים. בעל רגישות אסטטית ולעיתים דמיון עשיר אבל לא מממש אותם במעשה. כשהוא נכשל, הוא אינו מודה.
מאפייני כתב- זווית ישרה וסדירה. כתב ברור בעל איזור אמצעי מנופח. איזור עליון נמוך ואיזור תחתון קצר עד בינוני, בעל הפרשי אורך קטנים. כתב רחב בסיום אות ואי-הימנה (חוסר נטייה לימין הדף, משמע מתנתק מהעבר). כתב מופרד לגמרי. לחץ כתב בעל מריחות על הדף. רווח בין אותיות בנוני עד גדול. רווח בין מילים ושורות בינוני עד גדול וסדיר. שולי ראש ובסיס גדולים. שולי ימין ושמאל רחבים וישרים. תנועתיות כבדה, מגושמת ומצועצעת. מהלך שורות ישר, צורת אות של קערות, קימורים ואין שימוש בחוט. סדירות כתב מודגשת. תיקונים שמטרתם בעיקר להרחיב ולקשט.
ז. הטיפוס הרפורמטורי
מתקן, מחולל רפורמה, ביקורתי, רפורמטוריות כדרך הסוואה של קונפליקטים באישיות.
תכונות- קשיים והדחקה בחיי הרגש, חוסר סיפוק ותדמית עצמית שלילית מובילים לפעילות במישור החברתי על מנת לתקן ערכי החברה ולשפר את העולם. מאחר מדחיק רגשות טבעיים, הוא משחק כלפי חוץ משחק של רשמיות, נימוס ודיפלומטיה (התנהגות צבועה). נוטה לרגשי אי-אמון, חשדנות, סלידה מיצירת קשרים בינאישיים. מתאפיין בביקורתיות כפייתית, התנהגות עצורה, פעילות מתוך משמעת חזקה. שימוש בסובלימציה-הפניית תסכול לאפיקים חיוביים.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס הרפורמטורי מבחינת גרפולוגיה הם זווית קהה וסדירה. כתב קריא. איזור אמצעי גדול ומלא, איזור עליון בינוני עד גבוה, איזור תחתון בינוני עד קטן. הפרש איזורים בינוני-גבוה. גידום בשלושת האיזורים (חוסר ספונטניות והתבצרות) כתב מופרד. רווח בין אותיות בינוני עד קטן, רווח בין מילים בינוני עד גדול, רווח בין שורות בינוני. שולי ראש ובסיס גדולים. שולי ימין ושמאל רחבים, ישרים ונסוגים. תנועתיות מאולצת, משוחקת ומסוגננת. מהלך שורות ישר/קמור. הכתב סדיר באופן כפייתי.
ח. הטיפוס האיובי-זאבי (מכונה גם "נוירוטי")
מתלונן כאיוב, טורף כזאב. טענות לסביבה, קונפליקטים חברתיים, תחושת חוסר קבלה וקיפוח. מאשים אחרים. יכול להיווצר כתוצאה מנרקיסיזם ורפורמיות.
תכונות- תחושת קיפוח וחוסר אונים. פורק תסכוליו על-ידי תוקפנות והכפשה. טיפוס מתוח אשר במקום לטפל בקשייו האישיים, מעדיף להאשים ולנקום בזולת. שומר טינה, מסוכסך עם כולם ומלא במרירות. מתכרסם בתוך עצמו בשל לבטיו וייסוריו וכיוון שלא מטפל בבעיותיו האמיתיות.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס האיובי-זאבי מבחינת גרפולוגיה הם זווית קהה ותנודתית. כתב קשה לקריאה עד לא קריא. איזור אמצעי גדול וקטן לסירוגין (תנודתי), איזור עליון קטן תנודתי, איזור תחתון קטן עד בינוני ותנודתי. הפרש איזורים תנודתי. אותיות צרות. שיפודים בשלושת האיזורים (משלח חצים לסביבה). כתב מופרד. לחץ כתב שוטף אך עוויתי. רווח בין אותיות, מילים ושורות תנודתי (שורות פולשות). שולי ימין ושמאל נסוגים ומשוננים. תנועתיות רוטטת, מופרעת וקטועה. מהלך שורות עם מדרגות מילים יורדות. צורת אותיות זוויתית דוקרנית, חוט עוויתי, קמר קטוע וקער שבור. הכתב תנודי.
ט. הטיפוס האנרכי-ייצרי
טיפוס אנרכי, חסר סדר, מונע על-ידי יצרים ודחפים. חסך מהמשפחה והחברה בקבלת חום. אופייני להתבגרות, בעיקר של נערה.
תכונות- עירנות, תנועתיות, פעלתנות נמרצת, תסיסה ואי-שקט. חוסר יציבות נפשית. תנודות חריפות. רגשנות רבה. קפריזות. הרגשת אשמה. רצון מצד אחד לבטא ביטויים רגשיים, מצד שני מעצורים בשל מגבלות הסביבה-מה מותר ומה אסור (ערגות ושאיפות מול עימות ואיסורים). בשל הקונפליקט, אוגר את היצר ונוטה להפנמה והסתגרות, שמידי פעם גם מתפרץ.
מאפייני כתב- מאפייני הכתב של הטיפוס האנרכי-ייצרי מבחינת גרפולוגיה הם זווית קהה תנודתית. כתב קריא ולא קריא לסירוגין (תנודי). איזור אמצעי, עליון ותחתון תנודי (לפעמים גדול, לפעמים קטן). הפרש איזורים תנודי.
רוחב משני של האותיות רחב תנודי עם היימנה (נטייה לימין המראה על הפנמת תגובות) ואי-השמלה (פחד מחשיפה). סיום שיפודי של מילים. כתב לרוב מופרד (קישור של 2-3 אותיות). רווח בין אותיות, מילים ושורות תנודתי (שורות פולשות). שולי ראש ובסיס חסרים או קטנים ותנודתיים. שולי ימין חסרים, נסוגים ומפותלים, שולי שמאל חסרים, מתפרצים ותנודתיים. תנועתיות רוגשת ומתפוגגת. מהלך שורות תנודתי, מתפתל ומדורג. הכתב תנודתי. לעיתים יש תיקונים מקשטים בכתב.
כפי שהוזכר, באדם אחד יכולים להיות מספר טיפוסים דומיננטיים שאותם יש לקחת בחשבון בניתוח כתב היד ובהכוונה מקצועית של הכותב.
ביבליוגרפיה
גלעד שמאע, "גרפולוגיה", הוצאת אסטרולוג, 2007.
ישראל אודם, "כתב יד והסתגלות קיומית", הוצאת "לציפור".