למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי המון תודה על הכיוון והעזרה. עזרתם לי מאוד למצוא את המקום הנכון לי ועל כך תבוא עליכם הברכה.
מקסים, חיפה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי, הניתוח שלכם האיר את עיני באופן שלא עשה שום אמצעי אבחון אחר והשיחה לאחר מכן השלימה את הדרך המדויקת שבה אני צריכה ללכת בחיי, הרבה תודה.
מיכל, קיבוץ השיטה
למכון הגרפולוגי, הניתוח שלכם מדוייק ומכוון להפליא!נרשמתי ללימודים בשנה הקרובה
אריק, נס ציונה
למכון הגרפולוגי להכוון תעסוקתי תודה. הניתוח היה מעניין, קולע ומדויק. כמו כן קיבלתי תמונה בהירה יותר לגבי נושאים מסוימים.
ורד, בת-ים
למכון להכוון גרפולוגי-תעסוקתי. תודה לכם על העזרה במיון המועמדים למשרת הניהול. ההשקעה חסכה לנו הרבה כסף וכאבי ראש.
אורית,מנהלת כוח אדם
לה סן- טיפולוגיה וגרפולוגיה
התיאוריה של רנה לה-סן היא אחת מתיאוריות האישיות האהובות עלי, למרות שאינני אמון על הצלחתה בסיווג אישיות.
אפשר להגיד שהתיאוריה נוצרה משילוב מחקרי של שלושה אנשים- רנה לה-סן, Heymans & Wiersma ו-Gaston Berger.
במאמר זה אסכם את המושגים הבסיסיים של התיאוריה, את הטיפוסים ואת המאפיינים הגרפולוגיים של כל טיפוס. מומלץ לאלו שרוצים להרחיב ידע לפנות למראי המקום בקריאה נוספת ולקריאה לועזית בתחום.
1. מרכיבי האישיות בתורתו של לה-סן
לה-סן דיבר על שלושה מרכיבים עיקריים בנפש האדם- אופי מולד, אישיות (נרכשת מהסביבה) ואינטגרציה בין האופי לאישיות.
בתורתו מספר מושגים:
Emotively- רגשנות. מיוצגת באות E.
Activity- פעלתנות או אקטיביות. מיוצגת באות A.
Responsiveness- תגובתיות. מיוצגת באות P (Primary- תגובתיות מיידית)
או באות S (Secondary- תגובתיות מושהית).
מכאן שמרכיבי האישיות הבסיסיים של לה-סן הם:
A- אקטיבי NA- לא אקטיבי
E- רגשני NE- לא רגשני
P- פרימרי S- סקונדרי
2. שדה הכרה צר ורחב
מושג נוסף שעליו דיבר לה-סן הוא שדה הכרה.
אנשים עם שדה הכרה צר מאופיינים בנטייה להתמקדות בנושא ספציפי אחד, התכוונות למטרה, נוקשות, שיטתיות, קונקרטיות ועקשנות.
מאפייני הכתב העיקריים שלהם הם כתב קטן, קומפקטי, מונוטוני, צר, שיטתי וסדיר.
אנשים עם שדה הכרה רחב מאופיינים בגמישות, יכולת להכיל מידע רגשי רב יותר ולבצע מספר משימות במקביל. הם אינטואיטיביים ובעלי יכולת תמרון טובה.
מאפייני הכתב העיקריים שלהם הם קו רחב ומאוורר כשלחץ הכתב משתנה.
3. שמונה הטיפוסים של לה-סן
לפי תורת לה-סן נוצרים שמונה טיפוסים:
טיפוס אמורפי- NANEP (לא אקטיבי, לא רגשני, פרימרי)
מאופיין בחוסר מעש, עצלנות, חוסר אמונה בעצמו, לא יודע לכלכל ענייניו בתבונה, בזבזן, מתמכר לאוכל, הימורים וברמה נמוכה יותר-לסמים ואלכוהול. נכנע לפיתויים לצורך סיפוק הנאותיו הגופניות.
הטיפוס האמורפי פאסיבי וחסר יוזמה, חסר מעצורים ומוטיבציה. מאידך הוא ספונטני ויכול להצטיין בכישרונות אמנותיים כמו משחק וריקוד.
מאפייני הכתב העיקריים שלו, גרפולוגיה אשר מתאימה לטיפוס, הם כתב מעוגל, פשוט, מוזנח ולא קריא. הכתיבה במרווחים גדולים ושולי ימין אחידים וסדורים.
טיפוס סנגיני- ANEP (אקטיבי, לא רגשני, פרימרי)
פרקטי, חרוץ, מאופק, בעל חוש התמדה, שיקול דעת, אובייקטיביות ויכולת אבחון. הוא מאוד מעשי ובעל אמפתיות נמוכה.
הוא טוב בתפיסת הזדמנויות מהר מאוד בזכות יכולת חשיבה ממוקדת. הוא מסתגל מהר לסביבה ויודע להגיד את הדברים הנכונים על מנת לסבר את אוזני זולת. כמו כן הוא יודע להשרות על סביבתו הרגשת ביטחון.
מאפייני הכתב העיקריים שלו הם כתב קריא, זווית ימנית וכתב מהיר וחד.
טיפוס סנטימנטלי- NAEP (לא אקטיבי, לא רגשני, פרימרי)
הטיפוס הסנטימנטלי נפגע מהר ועמוק ומושפע מכך לאורך זמן. הוא בעל אינטליגנציה רגשית נמוכה ודימוי עצמי שלילי. הוא ביישן, פסימיסט, נוטה להתייאש בקלות ונוטה להעדיף חברת עצמו או בעלי חיים על אנשים אחרים.
למרות שאיפותיו, הוא חסר חוש פרקטי וחסר יכולת הסתגלות.
הוא בעל מוסר גבוה, מודע לייחודיותו ויודע לצאת כנגד מוסכמות חברתיות.
מאפייני הכתב העיקריים שלו הם כתב צר, קטן, מרוסן, מופרד ואיטי. הקריאות לקויה למרות שניכרת השתדלותו לכתוב כיאות.
טיפוס תשוקתי- AES (אקטיבי, רגשני, סקונדרי)
טיפוס חזק ומתוח יחסית לשאר הטיפוסים. הוא רגיש ומכאן נובעת האנרגיה שלו. הפעילות שלו הופכת את האנרגיה הזו לכוח יעיל והיכולת הסקונדארית שלו מאפשרת לו להיות עקבי ושיטתי.
הטיפוס התשוקתי מאוד אמביציוזי. הוא אמיץ, מתמיד ועובד לעומק. מאידך הוא יודע להתאים את עצמו בגמישות למצבים שונים.
הוא זקוק לאידיאל, מטרה שלה יקריב את נוחותו, האינטרסים האישיים שלו ואפילו את חייו. הוא בעל הרגלים נוקשים עד להתנזרות ופרישות. ממוקד במטרה ולא מבזבז זמן על שינה ומנוחה. בעל תפוקה רבה בעבודה ודורש מאחרים להגיע לתפוקה שכזו.
מאפייני הכתב העיקריים שלו הם כתב מקושר (נטייה לקשירה חוטית) ומונוטוני, רווח קטן בין אותיות, כתיבה מהירה, הומוגנית, דינמית.
טיפוס אפתי- NANES (לא אקטיבי, לא רגשני, סקונדרי)
טיפוס מונוטוני ומשעמם. לא מתלהב מכלום. ריקני, מסוגר עם עצמו. אדיש לסביבתו. איש של הרגלים שאינו סובל הפרעה בהם. חסר התמדה. מאידך נאמן, זהיר, מסודר ואיש של עקרונות.
מאפייני הכתב העיקריים שלו, גרפולוגיה של הטיפוס האפתי, הם כתב איטי קריא ותקני בעל תנועה מונוטונית. הצורה תקנית וקו הכתיבה חסר זרימה, ללא חיות.
טיפוס עצבי- NAEP (לא אקטיבי, רגשני, פרימרי)
הטיפוס העצבי מאופיין ברגישות רבה, חריפות ומהירות מחשבתית. הוא ספונטני, בעל דמיון פורה, פטפטן ורעשני.
הוא מנסה להרשים ואם לא מצליח, אז הופך לציני, עוקצני ואימפולסיביות. בעל מצבי רוח תנודתיים וזקוק כל הזמן להתרגשויות ולגירויים.
הוא חסר משמעת עצמית והתמדה אך חריף שכל ומהירות חשיבתו ויכולת האלתור שלו עוזרים לו לסיים את משימותיו בהצלחה.
מאפייני הכתב העיקריים שלו הם כתב תנודתי מאוד, גודל כתב משתנה, מהירות כתב משתנה. קווים מהירים, תנועתיות, חוסר אחידות וצורות מוגזמות.
טיפוס כולרי- EAP (לא אקטיבי, רגשני, פרימרי)
טיפוס משעשע, סוג של מסמר הערב. הוא אופטימי, שמח ובעל רצון טוב, הוא
אינו נכנע לקשיים אך מעט הפכפך בעמדותיו. הוא עסוק בפעילויות רבות, יוזמתי, לא ממושמע ואינו נוטה לשמור טינה והוא אוהב לראות תוצאות מידיות.
מאפייני הכתב העיקרים שלו הם כתב מהיר בעל לחץ חזק בעל אותיות רחבות. אותיות הכתב מקושרות בקו ישר.
טיפוס פלגמטי- ANES (אקטיבי, לא רגשני, סקונדרי)
טיפוס רגוע, שקול, רציני ומחושב. מעולה בחשיבה אנליטית, חסכן, בעל דעה עצמית, אחראי, אינו מושפע בקלות ובודק כל דבר לגופו.
הוא מציג החוצה נימוס רב, שקט, סגירות ואיפוק והוא איש שעומד על עקרונותיו. כמו כן הוא רחב אופקים, אמיץ לב, סובלני, אובייקטיבי ומחליט ביסודיות ובאיטיות. הוא מתעניין יותר בנתונים מאשר באנשים.
מאפייני הכתב שלו, גרפולוגיה של הטיפוס הפלגמטי, הם כתב איטי, קריא ומאופק בעל קו נקי. בכתב מופיעים זוויות, קערות וקמרים אך לא חוטים או קישוטים. זווית הכתיבה ישרה עד ימנית קלה. מהלך השורות ישר לרוב, אך לעיתים עולה.
תורתו של לה סן התפתחה בעזרתו של Gaston Berger, ומעבר לשדה המודעות המוזכר בתחילת המאמר נוספו לה פולריות, חושיות, אינטלקטואליות, יכולת ספיגה ונעימות, מה שלדעתי סיבך את התיאוריה יתר על המידה והפך אותה לפחות שימושית.